ESPN's Bottom Line Widget

CIPTALAH SEJARAH YANG TERBAIK UNTUK GENERASI KITA / JANGAN BIARKAN KITA TERSUNGKUR DI BUMI SENDIRI

bX-2nw74

Friday, February 3, 2012

UMNO MEMPERJUANGKAN ISLAM, ORANG MELAYU DAN INSTITUSI RAJA





           

Kita bersyukur dengan kekuatan orang Melayu yang bersatu padu pada masa dulu  akhirnya membawa kemerdekaan kepada negara kita. Kita sebagai generasi muda perlu berterima kasih kepada pejuang-pejuang yang terdahulu menentang penjajah yang tidak pernah memberi peluang langsung untuk kemajuan negara kita.

Hasil negara di bawa pulang ke negara penjajah, rakyat diseksa tanpa belas kasihan serta politik tidak diberi peluang lansung kepada anak-anak Melayu. Perubahan minda mesti selari dengan keadaan masa tetapi jangan lupa tentang agama, orang Melayu serta institusi raja.

Perpaduan perlu dikekalkan dengan saudara kita orang Cina dan India, Sabah dan Serawak  serta peribumi bagi menjamin keharmonian terus dapat dinikmati bersama. Kontrak sosial yang telah dipersetujui bersama perlu dihayati, dijaga dan dihormat.

Segelintir rakyat yang tidak memahami perjuangan UMNO yang mengatakan parti ini tidak begitu serius dalam menegakan agama Islam. Kerajaan telah menyediakan pelbagai kaedah untuk umat Islam mempertingkatkan akidah dan akhlak, dan ini semua terletak dibahu individu itu sendiri. Sejak dibangku sekolah lagi pendidikan agama Islam telah diberi keutamaan sehingglah ke peringkat yang lebih tinggi. Adakah kelemahan kita sendiri dari sudut agama yang akhirnya kita persalahkan pihak kerajaan.

UMNO yang ditubuhkan tahun 1946 berlandaskan perjuangan berteraskan Islam, Melayu dan institusi Raja itulah yang telah menjadi landasan perjuangan UMNO sehingga sekarang.  Kita perlu berbangga kerana parti UMNO dapat memperjuangan islam, orang Melayu dan institusi Raja. Jika keadaan ini berkekalan maka negara kita terus menjadi hak orang Melayu dan keharmonian dikongsi bersama dengan bangsa lain.

Perjuangan UMNO begitu jelas sekali dan mudah difahami untuk orang Melayu dan Agama Islam. Cubalah tanya diri sendiri,  mereka yang belajar diluar negara terutamnya di Timur Tengah lebih dari separuh pelajar adalah menerima pinjaman dan biasiswa kerajaan. Golongan ini lah yang sepatutnya bersama-sama membetulkan keadaan jika ada kelemahan dalam pentadbiran negara. Tidakkah terasa lain  dengan memakai budaya bertopi di kepala namun dalam masa yang sama berteriak/demonstrasi  sampai hilang nilai ketimuran dan ilmu yang dibawah balik.

Memang benar mungkin ada pemimpin yang tersilap semasa melaksankan tanggung jawab namun kita tidak boleh terus menghukum mereka. Kita yakin pemimpin yang begini tidak berada lama dalam kepimpinan parti dan biarlah mereka diganti, namun perjuangan yang di bawah UMNO perlu terus didukung dan disokong.

Setakat ini kita belum nampak dengan jelas parti-parti yang ada lebih bersikap terbuka seperti UMNO. Kebanyakan parti yang ingin membentuk kerajaan lebih banyak mengkritik dasar-dasar yang diperkenalkan daripada ikut serta  menyelesaikan masalah. Mengkritik memang mudah tapi untuk melaksanakan bersama amat berat sekali.






No comments:

Post a Comment

Islamic Widget

TV / RADIO ONLIE