ESPN's Bottom Line Widget

CIPTALAH SEJARAH YANG TERBAIK UNTUK GENERASI KITA / JANGAN BIARKAN KITA TERSUNGKUR DI BUMI SENDIRI

bX-2nw74

Friday, December 3, 2010

BENARKAH CALON DIPILIH OLEH KETUA PARTI


       Pilihanraya semangkin hampir dan pilihan calon bagi kawasan ADUN bagaimana pula?  Saya sempat menerima pendapat seorang yang mengatakan calon ADUN adalah pilihan puncuk kepimpinan parti  bukanya pilihan rakyat. Pendapat ini ada kebenaran berdasarkan sejarah calon yang dipilih dalam pilihanraya.

    Hampir semua calon ADUN pada masa kini  adalah pilihan pihak pemimpin tertinggi parti  sama ada peringkat bahagian atau negeri.  Sudah jelas ADUN yang terpilih mempunyai rangkaian yang baik dengan ketua parti.

      Amat jarang sekali kita dapati ADUN yang ada adalah pilihan rakyat. Semua adalah pilihan pucuk kepimpinan parti. Walau bagaimanapun atas kesetiaan RAKYAT pada parti seseorang sanggup menerima calon pilihan parti yang akhirnya mendapat kemenagan. Undian perdasarkan parti bukannya ADUN yang dilantik oleh parti.

     Mungkin salah satu sebab ramai ADUN tidak berkerja keras setelah memenangi pilihanraya ADALAH disebabkan oleh masalah ini. Mereka berkerja untuk  ketua parti  bukannya untuk rakyat.  Bagai mereka/ADUN perhubungan yang baik dengan ketua parti memberi ruang kepada mereka untuk dipilih dalam pilihanraya seterusnya. Rakyat bagi mereka adalah penyokong saja untuk kemenangan parti.

     Sebab itu kita dapati ramai ADUN sentiasa menghampiri  ketua parti dalam mana-mana majlis  atau lawatan kerja ketua parti. Perkara ini memang baik, tetapi ADUN  terlupa rakyat yang mengundi pada masa pilihanraya. Kawasan sendiri terabai dan jarang dilawatai.

      Ada kawasan yang hanya dilawati setahun sekali oleh ADUN yang dilantik. Masalah rakyat terpinggir dan bagi ADUN hubungan yang intim dengan ketua parti perlu diutamakan. ' KETUA PARTI DIUTAMAKAN RAKYAT  DIKEMUDIANKAN '






1 comment:

  1. Jika Pemimpin bijak, dia tidak memilih berdasarkan kehendak Pemimpin, mereka perlu cari Bakal Calon melalui Suara Rakyat K.

    ReplyDelete

Islamic Widget

TV / RADIO ONLIE