ESPN's Bottom Line Widget

CIPTALAH SEJARAH YANG TERBAIK UNTUK GENERASI KITA / JANGAN BIARKAN KITA TERSUNGKUR DI BUMI SENDIRI

bX-2nw74

Monday, December 6, 2010

BARISAN NASIONAL PERLUKAN KEMANTAPAN KEPIMPINAN

         Dalam dunia politik perubahan adalah fokus dan agenda utama samada untuk rakyat atau negara.  Konvensyen Barisan Nasional pada 4 November, penuh bermakna bagi pemimpin yang dapat menghayati ucapan perdana menteri.  Persoalannya adakah selepas konvensyen ini, para pejuang dan pendekar rakyat akan merialisasikan apa yang telah dipersetujui bersama.

     Dato'Seri Najib begitu yakin semasa memberi ucapan dihadapan pemimpin dan parti komponen Barisan Nsional. Semua rakyat akar umbi akan menunggu tindakan susulan daripada pemimpin yang hadir pada konvensyen tersebut. Kita akan lihat sejauh mana perubahan itu dapat dimiliki bersama.

    Apa yang menarik sekali dalam ucapan Dato' Seri adalah tentang 4 perkara  negatif yang diharapkan tidak terus berlaku dalam pucuk kepimpinan Barisan Nasional. Bagi pandangan saya 4 perkara ini sepatutnya telah dilakukan sebelum pilihanraya dahulu atau dengan kata lain ianya sudah diambil tindakan 10 tahun yang lalu.  SEMOGA para pemimpin pada masa depan akan meninggalkan perkara negatif ini.

       Pertama, ada dalam kalangan pemimpin yang sudah memenangi pilihanraya di buai mimpi seperti lagu D'lyod. Mereka berkhayal dan lamunan yang tiada hentinya. Rakyat yang menunggu harapan yang menggunung akhirnya tertidur menunggu perubahan pembangunan. Ucapan dan janji pada rakyat bukan lagi di alam nyata tetapi lebih bersikap seperti 'menunggu kucing bertanduk'.

         Kedua, amat sesuai bagi para pemimpin  senior dalam politik. Mereka yang memegang jawatan sebagai Yang Berhormat terutamanya 2 penggal akhirnya mereka berada dalam zon selesa.  Keadaan ini berlaku apabila kawasan yang mereka menangi amat sukar digugat oleh parti-parti lain. Bagi mereka rakyat tetap akan memilih parti yang diwakilinya.

      Sebab itu kita sering terdenganr pemimpin tidak lagi banyak melakukan banyak perubahan atau kurang sudah mendampingi masyarakat.  Kekuatan motivasi dalaman sudah kurang. Zon selesa ini seperti 'arnab berlumba dengan kura-kura'.

     Ketiga para pemimpin tidak mau berubah. Kita boleh andaikan penggunaan mesin taip masih lagi sesuai untuk mereka  daripada menggunakan komputer untuk komunikasi mereka.  Tidak mau  berubah ianya amat berkaitan dengnan sikap. Sekiranya parti menggunakan pendekatan ini sudah pasti kita berlari menggunakan stim enjim daripada menggunakan tenaga elektrik.

     Kekangan memang berlaku sebab mereka yang berada dalam lingkungan ini mempunyai persahabatan yang kuat dalam kalangan parti. ' Hendak di buang kawan tidak dibuang jadi lawan '
    
      Keempat, tidak mau atau sukar menerima pandangan orang lain. Sudah menjadi lumrah manusia, mereka yang berkuasa apa pun tindakan mereka adalah benar. Ini kadang-kadang terjadi apabila genarasi muda bertembung idea dengan genarasi senior.  Para pemimpin senior mempunyai pegagan sendiri seperti orang tua kita, apabila mereka kata A, maka A tidak boleh berubah.

       Akhirnya terjadilah desakan generasi muda untuk mengeluarkan buah fikiran bagi mencuba idea mereka digunakan.

      Sekiranya perkara ini kita ambil ikhtibar dan digunakan dalam kepimpinan, insyaalah segalanya akan berubah ke arah positif dan rakyat tidak lagi sangsi dengan kemampuan  kita sebagai PEWARIS kepimpinan pada masa hadapan.








No comments:

Post a Comment

Islamic Widget

TV / RADIO ONLIE

Your IP and Google Map location

Mini Putt