ESPN's Bottom Line Widget

CIPTALAH SEJARAH YANG TERBAIK UNTUK GENERASI KITA / JANGAN BIARKAN KITA TERSUNGKUR DI BUMI SENDIRI

bX-2nw74

Monday, October 25, 2010

PEMERINTAHAN SAYIDINA UMAR AL-KHATTAB R.A.

 

1 comment:

  1. Dari keturunan dan susur galur Saidina Umar Al-Khattab inilah lahirnya Khalifah Umar Abdul Aziz seorang pemimpin yang adil dan amanah dalam setiap kerja yang dilakukannya. Keadilan beliau merentasi kuturanan dan sanak suadara.

    Beliau tidak pernah menggunakan harta kerajaan untuk kegunaan peribadai. Diriwayatkan bahawa pernah suatu ketika beliau membeli dua biji pelita, satu dibeli dengan wang perbendaharaan satu lagi dengan wang milik peribadi. Ketika mengendalikan urusan kerajaan, beliau menggunakan pelita yang dibeli dengan wang perbendaharaan milik negara. Suatu ketika datang seorang sepupu melawatnya dan berbincang hal keluarga, maka beliau segera memadamkan pelita milik kerajaan dan memasang pelita yang dibeli dengan wang peribadi. Apabila ditanya mengapa beliau berbuat demikian, maka jawabnya saya hanya boleh menggunakan hak milik kerajaan untuk urusan keraajan manakala urusan keluarga adalah urusaan persendirian dan harta kerajaan tidak boleh digunakan untuk maksud tersebut.

    Kita hari ini bagaimana? Komputer, telefon, kenderaan dan banyak lagi yang disediakan oleh majikan kita gunakan untuk facebook, panggilan peribadi dan pengangkutan keluarga, layakkah kita jadi pemimpin?

    ReplyDelete

Islamic Widget

TV / RADIO ONLIE